Wednesday

~ IKHLAS.......KE??? ~

Asalamualaikum semua??dan ape kabo ye kawan2... =) (sambil pakai songkok nak buat tazkirah sikit) huhuhu ni sempena kita nak sambut bulan ramadhan ni kan?? pose jgn x pose tau...aku tau bagi yang student2 ni kowang semua dah stanby meggie kan3x?? tak pon meggie or roti gardinear tu...hahahha kalau untuk bersahur tak pe.. =)
kowang tahu kan tengtang ikhlas??
Ikhlas dalam semua urusan adalah tuntutan Islam. Perkara kebaikan yang dilakukan sekiranya tiada keikhlasan pasti tiada ganjaran di sisi tuhan. Keikhlasan dalam bekerja akan meransang peningkatan produktiviti seseorang pekerja. Pekerja yang ikhlas hanya menuntut keredhoaan Allah di akhirat kelak di samping menikmati hasil dari pekerjaan baik yang dilaksanakannya.

cikgu aku penah cakap jugak yang ikhlas ni umpama SEKOR SEMUT HITAM YANG BERADA DIA ATAS BATU HITAM PADA WAKTU MALAM YANG TIADA LAMPU DAN BULAN.... (punya dalam nye maksud ni..huhuhuh)so what meaning this concep?? ceh speaking lak aku... hihihi......okey macam ni...gambaran yang aku dapat dari guru aku cakap ni..ikhlas senang bila cakap di mulut tapi dihati??? lu pikir la sendiri!!!.....hihihi okey bebalik pasal cite semut tadi... bila sampai satu tahap bila bulan muncul maka ataupon terbit satu cahaya maka dari situ nampaklah keikhlasan makin pudar..punya susah nye nak jaga keikhlasan ni...kalau keikhlasan ni dibuat sekadar menunjuk2... contoh... aku berlakon dulu eh...

aku(sebagai juruacara majlis): baiklah dipersilakan TUAN SIMPULAN BIN SIMPULAN naik kepentas untuk memberi sumbangan ikhlas berupa RM 1 JUTA kepada mangsa2 banjir(cite aku mesti berkait dengan banjir...tak tau nape..hihihih)

so bagi kowang IKHLAS tak?? menunjuk2 atau sebaliknya?? =) pikir balik.....
kang senang kalau simpulan tu campak je duit tu kat mangsa banjir tanpa kata apa2 or naik kepentas sebagainya dan terus blah...abes cite...kalau campak duit kat aku alhamdulillah gak..rezki...huhuhu

so bila dah menunjuk2 maka tak ade la KEIKHLASAN dalam diri =)tapi dari segi keikhlasan dalam perhubungan gimana pulak erk???
nak tunggu ikhlas tak ikhlas dalam perhubungan kowang tunggu la sampai kowang kahwin dan temu pasangan yang berkenan di hati..kalau tak merungut selepas kahwin alhamdullilah..(aku cita ni macam aku dah kahwin erk??hahahahha)dan tak lupa juga bagaimana keikhlasan kita dalam bekerja???
aku soal kowang eh...Adakah ada lagi kuasa yang lebih hebat dan mantap bagi orang yang ikhlas dalam bekerja apabila Allah sudah menyayangi dan melindunginya serta mengganjarinya berkat keikhlasan dalam bekerja? (aku nak kowang berpikir jew ni....)

so kowang kerja je jangan hiraukan hasutan2 yang dah sedia ada ni....yang penting kowang melakukan sesuatu niat ikhlas kerana ALLAH...dan biarlah orang tu nak cakap kowang kerek...poyo...janji kowang buat kerja kowang..jangan kacau kerja orang lain lak...bagi pempuan suke dok mengumpat sini sana time keje..hihihi..tak kurang hebat jugak bagi si lelaki....mcm aku ni...(ala biasalah manusia) <=== tapi jgn plak kowang depend dengan ayat tu semata2!!!..hahahah

tapi bagaimana IKHLAS kite pada ALLAH dengan amalan kita??
so ape yang kita buat itu yang kita dapat ..... selagi kita hidup berpesan2 lah sesama manusia melakukan kebaikkan dan melakukan amal yang diperintahkan
oleh ALLAH S.W.T...amin...

Maksudnya : Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah Dengan mengikhlaskan Ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. dan Yang demikian itulah ugama Yang benar.

SURAH AL-BAYYINAH AYAT 5

sebelum aku terlupa..kalau kowang nak lakukan sesuatu dengan niat yang baik..baca je surah al-ikhlas k..dapat ganjaran pahala... =)
~sekian~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...