Tuesday

GETAH OH GETAH.....


Asalamualaikum sume anak2 yang soleh dan solehah..huhuhu (bajet tol aku ni) ok dah lama aku tak open aku punya blog..rase macam dah berkurun lama..yang aku nak coretkan kat sini tentang getah.. sesetengah orang panggil benda ni OJOL..BETET..dan sebagainye..tapi bagi aku paling simple nak sebut adalah getah… dengan arus masa yang berlalu tanpa aku sedar bahawasanya saya…eceh..hihihi mengetahui bahawa harga getah tengah melambung naik awal tahun 2011 ni… ni aku nak cita sikit pasai getah kat hangpa..lidah aku pun dah tegeliat speking utara..yela…aku dok umah sewa pon begaul dengan owang belah2 utara sekarang ni..huhuhu masa aku dikampung ..aku saje2 je nak jalan2 menghirup udara pagi dikawasan kampung..aku saje je nak jejalan dalam kebun getah..ye la mana tau ade perompak getah di pagi2 buta…huhuh aku bersiar-siar dalam pukul 7 pagi la…alangkah terkejutnya seb ijik kereta Perdana berada didalam kebun..peh memang kaya penoreh getah zaman sekarang ni..hihihi dalam ati aku berkata..”nyesal aku tak bawak henset,kalau tak boleh tunjuk kat kowang”..punya la lumayan getah pada masa ni…lagipon aku tak pakai keta lagi..kereta kancil pon aku tak sempat nak beli lagi..mengigil nak beli..ni plak siap pekebun ni bawa PROTON PERDANA gi kebon..ingat nak berhenti tapi rase takut lak..takut ntah sape2 wat keje tak faedah dalam keta tu..tapi yang aku tau bonet belakang terbukak dengan tong2 getah yang dah beku..hihihi macam lawak plak keadaan time tu..aku pun tpikir lagi..aku belajar level yang dikatakan okey sekarang pon tak ada kereta cam penoreh getah zaman moden ni…hihihih …pastu aku balik umah aku cite kat mak aku…mak aku Cuma senyum dan berkata “REZKI MASING2 WAHAI ANAKKU…CUMA USAHA DENGAN TAK JE” …
Time petang aku gi lepak kat kedai motor(cari ilham)….kedai motor yang bernama ALEX…huhuh top gak la kedai moto tu kat kampung aku….aku ingat nak tukar tayar motor…tapi aku dikejutkan lagi dengan harga tayar yang naik mendadak dalam 15%...peh nyesal aku tak beli banyak2 pastu jual balik tayar tu…hihii…aku pikir2 …dan piker banyak pon tak guna, aku pon blah dari kedai tu..balik umah lagi bagus… lepas siap kemaskan diri ,aku pon ngadap TV3…waktu berita memang aku khusyuk sket…BERITA UTAMA tajuk GETAH jugak!!!! Adoai..pendapatan penoreh getah dekat RM10,000 dalam masa 15 hari…aku jelling mak aku lagi….mak senyum lagi…hihihi peh aku dah piker cam malas je nak balik tempat belajar..aku nak noreh je pokok getah,tak kesah le pokok sapa2 yang aku boleh tibai menoreh..janji aku dapat duit hingga beribu2 hahahahahah (ketawa jahat)…
Pabila hari ahad menjelma…aku pon beransur pulang ke pusat belajar dengan menaiki motor kapcai merangkap istriku…hihih aku cakap kat mak aku…
Aku: kalau mak kejut kita pagi tadi dalam kol 5pagi…anak mak balik dah naik keta dah tau..tak lagi kena hujan kalau naik moto….hihihi
Mak: asal plak…merepek je ko ni…
Aku: yela kite nak gi noreh pokok getah yang ade kat kampung ni…hahhaha dapat duit ley beli keta…
Mak : ko nak jadi penyamun??
Aku : aku diam dan trus salam…
Time salam aku terasa macam ade kertas…peh mak aku salam keruk kat aku…dalam ati aku dah suke dah….mak aku cakap tu wat duit belanja makan2…jangan nak membazir je… aku pon jawab YES MOM!!! Huhuh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...