Monday

Jom Solat terawikh !!!


asalamualaikum semua pembaca...aku kongsikan pada kamu semua tentang solat terawikh ni...bukan ape..nak tanya orang segan?? betul tak??tak payah la nak kelentong dengan aku...bajet-bajet macam dah pandai..heheheh ape pon tak pandai kite patut belajor...ye tak?? tapi jangan la jadi sombong BODOH PLAK....."sesat jalan tak mau betanya pun" hihihih...Cakap banyak pun tak gune ...jom kite belajo sama2....ape yang aku belajar sama la yang ustaz pernah ajar aku....okey semua...FOKUS ===>>

Pahamkan konsep dulu k...Hukum Sembahyang Sunat Tarawih;
a) Hukumnya sunat Muakkad (yang sangat dituntut) dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadan sama ada secara berseorangan atau berjemaah.
b) Sunat dikerjakan di Masjid, Surau dan lain-lain tempat sembahyang orang-orang Islam.
Waktu Sembahyang Sunat Tarawih Ialah selepas menunaikan sembahyang
fardu Isyak dan sunat ba’diah dua rakaat.kite mulakan....

Lafaz Niat Sembahyang Sunat Tarawih:
(Sahaja aku sembahyang sunat tarawih dua rakaat makmum kerana Allah Taala.)

bacaan nye...macam kite solat sunat biasa la.tapi secara berjamaah....so bacaan surah yang panjang pendek kite bagi imam "settle" huhuhu bukan ape..aku bagi info ni yang umum sebagai makmum..nak bagi cara imam..aku lom terima sijil imam muda lagi..hihih imam doa kite tadah tangan dan sebut aminnnn....~ sahajalah.. =) kire kita buat la jugak solat terawikh...huhuh tapi ingat..!!! solat yang wajib didulukan,jangan pula solat wajib ditinggalkan...yang sunat diutamakn...konon alasan,....nak feel rasa bulan ramadhan..hampehh!! hahahah...

ok next.... untuk solat witir pulak yew... =) jangan nak blah gitu je...yang kowang tau nak cepat ambil 8 rakaat je... (macam aku gak) huhuhuh...

i)Menurut kebiasaan umum orang-orang Islam di Malaysia menunaikan sembahyang sunat witir selepas sembahyang sunat tarawih sebanyak tiga
rakaat sahaja. Sunat witir ini ditunaikan
secara berjemaah.
ii. Salam selepas dua rakaat yang pertama.
iii. Lafaz niat sembahyang sunat witir.

a) Bagi dua rakaat yang pertama:(Sahaja aku sembahyang sunat witir dua rakaat makmum kerana Allah Taala).

b)Bagi rakaat yang akhir:(Sahaja aku sembahyang sunat witir satu rakaat makmum kerana Allah Taala).

iv. Pada malam 16 hingga akhir bulan Ramadan disunatkan membaca qunut pada rakaat yang akhir. Lafaznya samalah dengan lafaz qunut sembahyang subuh.
v. Bacaan Surah:
Selepas membaca surah al-Fatihah di dalam tiap-tiap rakaat sembahyang sunat witir dibaca pula surah-surah berikut:
a) Rakaat pertama
Surah al-A’la
b) Rakaat kedua
Surah al-Kafirun
c) Rakaat yang akhir
- Surah al-Ikhlas
- Surah al-Falaq
- Surah an-Nas

mahu info lebeh lanjut dan mendalam...korang search je... COPY link ni dan paste kat tempat link la...huhu:

http://www.kkkla.edu.my/kkkla/puasa/Panduan%20Solat%20Sunat%20Tarawih.pdf
(pastikan kowang ade format PDF)

aku amek yang ringkas2 untuk korang paham.asas dulu....nak betul2 tahu.. kowang rujuk link yang aku bagi tadi tu ....ngeh3x kalau de silap aku mintak maaf...so TANYAHLAH USTAZ @ USTAZAH anda yang berdekatan...
"ilmu tak cari kita tapi kite yang cari ilmu"......
sekian.... =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...